Maandag 21 juli Washington - Reisverslag uit Herndon, Verenigde Staten van famvanbeekhuizen - WaarBenJij.nu Maandag 21 juli Washington - Reisverslag uit Herndon, Verenigde Staten van famvanbeekhuizen - WaarBenJij.nu

Maandag 21 juli Washington

22 Juli 2014 | Verenigde Staten, Herndon

Deze morgen zijn we met de metro richting Arlington National Cemetery gegaan. Hier liggen 200.000 mannen en vrouwen begraven die omkwamen in dienst van hun land. Ook de vermoorde president J.F. Kennedy en zijn vrouw Jacqueline Onassis liggen hier begraven. Bij hun graf brandt altijd een vlam. Verder liggen er nog veel meer, vandaag waren er zelfs 27 begrafenissen.

We mochten er één in de verte aanschouwen, een mooi gezicht, in hoeverre een begrafenis mooi kan zijn. Er liepen een soort van matrozen in spierwitte pakken, zo’n 30 schat ik, daarna een koets met 7 zwarte paarden met daarop de kist met de vlag van Amerika, daar achteraan weer mannen in witte pakken. Echt weer zo’n scene uit een Amerikaanse film.

Er is ook een monument van de onbekende soldaat, dit staat symbool voor alle doden uit de twee Wereldoorlogen, de Vietnam- en Korea-oorlog en de Golfoorlog. Hier wordt dag en nacht bij gewaakt en om het half uur is de wisseling van de wacht. Dit duurt zeker 5 minuten en is een hele stijve officiële bedoeling, maar wel mooi om te zien.
Ook zijn er herdenkingsstenen voor de omgekomen astronauten van de Challenger die in 1986 in de lucht ontplofte en de Columbia die in 2003 verongelukte, waarbij totaal 14 ruimtevaarders het leven lieten.
We verkennen de begraafplaats in een treintje, want we hebben niet zo’n zin om weer zo lang te lopen.

Hierna pakken we weer de metro en gaan richting het Pentagon, het Ministerie van Defensie. Het Pentagon is een enorm groot en eigenlijk lelijk gebouw, maar als je er zo dicht bij bent, moet je het toch even gezien hebben. Ook hier is natuurlijk weer een Memorial ter nagedachtenis aan de overledenen van 9/11. Er is een muur met de namen gegraveerd van alle mensen die gestorven zijn toen er een vliegtuig het Pentagon binnenvloog. Tsja, we worden wel geconfronteerd met heel veel doden hier in Amerika. We zijn nu ook wel een beetje klaar met al die Memorials. Tijd om wat musea te gaan bezoeken.

Zo gezegd, zo gedaan en pakken de Metro terug richting The Mall. We bezoeken eerst het National Gallery of Art. Hier hangen schilderijen van Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh, Renoir, Monet , Vermeer en 3 van Picasso en natuurlijk nog veel meer. De musea zijn zo enorm groot dat je er gemakkelijk een halve dag kunt doorbrengen.
Daarna bezoeken we het National Museum of Natural History en als laatste gaan we naar het National Museum of American History. We gaan alleen naar de bovenste verdieping, hier hangt van iedere First Lady een jurk. Ook de jurk van Michelle Obama die ze droeg tijdens de inauguratie van Barack. Erg leuk om te zien, maar nu zijn we er echt klaar mee. We ploffen neer in de schaduw met een ijsje en vertrekken per metro terug richting hotel.

We hebben voor ons gevoel heel Washington gezien, ik had nog één ding op mijn lijstje staan, de kathedraal, maar die staat ver buiten de stad dus die houden we voor gezien.

We halen onze tassen bij het hotel op en vertrekken richting Herndon per taxi. Dit is ook de plaats waar we morgen de camper op moeten halen. Na een half uur rijden, heeft de taxichauffeur geen idee waar hij ons heen moet brengen. Lotte is nu naast reisleidster, want ze leidt ons de hele stad plus de gangen van de metro door, ook navigator. Ze brengt ons via Google maps op de telefoon van de chauffeur naar ons hotel. Tsja Lot, dat krijg je als je voorin moet zitten omdat je anders misselijk wordt.

We komen aan bij een relaxed motelletje met zwembad. Stef en Lucas nemen een duik. ’s Avonds met het shuttle busje van het hotel naar het centrum gebracht, lekker Thais gegeten, alleen Stef vond het niet lekker, dus toen nog maar een saté besteld. We gaan inmiddels al tegen elven naar bed. Welterusten.

• 23 Juli 2014 - 11:44

Marja:

Heeee wat een gave berichten uit de steets!!!! Zijn zo blij dat jullie het zo goed hebben daar. Ben net terug van 10 dagen kijkduin dus vandaar een late reactie. Ga vooral heel erg genieten van alles en vooral elkaar.
    Liefs uuuuut Asperen

• 23 Juli 2014 - 22:53

Ronald:

Hey,

Wat een ervaringen op zo'n korte tijd. Blaren op de voeten stel ik mij zo voor! Dank voor de foto's. Ik miste jullie gezichten al een beetje en dan bedoel ik niet die van de mannen. -:)))
    Hopelijk hebben jullie weer een paleis op wielen en ga je mooie avonturen tegemoet. Ene....oordopjes niet vergeten.

Caoi

• 24 Juli 2014 - 11:59